top of page
Search
Writer's pictureAspirasi SJB

Sekadar Curhat: Curhat Kemanusiaan

Di dunia ini bersyukur kita harini ini dilahirkan mempunyai apa adanya kita. namun seringkali kita tidak pernah merasa kecukupan dalam hidup ini kan, kita sering bertanya ya tuhan dimana letaknya kebahgiaan ini yang seringkali kita cari tapi tak lagi kita jumpai.


Ya, kita manusia yang leka sedangkan kebahagiaan itu hadir bila kita sering merasa syukur apa yang pernah kita ada dan apa yang masih kita ada, syukur itu lahir apabila kita berhenti mencari dan mengejar apa yang bukan pasti milik kita. Maka disitu kita akan hadir sebuah kebahagiaan.


Dunia ini, jangan kita menghina pendosa seolah kita ini orang suci dan tidak pernah berdosa, sedangkan tuhan itu berfirman hanya dia yang tahu siapa hambanya paling bertaqwa. Kita tidak tahu kan hubungan seseorang dengan Tuhan nya pada sepertiga malam. Kita kelihatan suci kerna tuhan menutupi dosa kita, kita kelihatan baik kerna tuhan menutupi aib kita dan kita kelihatan terhormat kerna tuhan menjaga maruah kita di mata manusia.


Siapa kita ini untuk menghukum seseorang yang baru kita kenal sekali pandang sedangakan kita tidak tahu isi kebaikan hatinya, sesungguhnya Allah berfirman "AllaIsallah hubiahkamil hakimin" hanya allah selayaknya untuk menjadi hakim yang seadilnya. Jangan kita menghina orang kerana syurga itu isinya umat yang bermaksiat namun bertaubat, bukan ahlinya insan yang merasa suci tapi akhirnya tersesat.

5 views0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page