top of page
Search
Writer's pictureAspirasi SJB

PERAYAAN BULAN HANTU CINA


[PERAYAAN BULAN HANTU CINA]


Perayaan Hantu atau juga dikenali sebagai Perayaan Hantu Lapar, Zhongyuan Jie (中元节), Gui Jie (鬼节) atau lebih tepat adalah Yulan Festival (盂兰盆节: Yú lán pén jié). Ia adalah sebuah perayaan yang disambut oleh penganut Buddhis dan Taois di negara Asia.


Bulan Hantu berlangsung pada bulan ketujuh kalendar lunar, yang biasanya jatuh pada musim panas. Walaupun di China, perayaan itu pada hari kelima belas bulan itu, di sini di Taiwan sepanjang bulan dianggap 'Bulan Hantu', dan ini adalah masa untuk berhati-hati terhadap tindakan seseorang - tetapi lebih banyak lagi pada masa itu.


Legenda menyatakan bahawa pada hari pertama bulan lunar ketujuh, pintu neraka terbuka dan tetap terbuka selama tiga puluh hari. Ini bermakna bahawa dalam tempoh ini roh-roh di bawah tanah bebas untuk berjalan di bumi dan menjalankan amok.


Sekarang, tidak semua roh adalah jahat, tetapi percaya bahawa hantu yang datang untuk melawat pada bulan ini adalah roh orang yang keluarga mereka gagal memberi penghormatan kepada mereka setelah mereka meninggal dunia. Oleh itu, mereka difahamkan terkejut dan bimbang dengan menimbulkan masalah untuk hidup.


Tidak ada catatan yang jelas mengenai bagaimana festival ini dimulakan, tetapi kemungkinan besar ia berasal dari kalangan orang Hoklo dari wilayah Fujian China. Ramai orang Taiwan adalah keturunan langsung orang-orang Fujian yang berhijrah ke Taiwan pada abad ke-17 dan ke-18, dan jadi andaian mudah untuk menjadikan festival itu sebagai perayaan di Taiwan berasal dari adat Hoklo.


Perayaan ini merupakan perayaan masyarakat Cina. Oleh kerana di dalam kepercayaan masyarakat cina tentang roh adalah sangat menebal dan kompleks sehingga mewujudkan perayaan-perayaan yang membentuk ‘penyelamatan’ kepada orang yang sudah meninggal.


1 view0 comments

Recent Posts

See All

Comments


bottom of page